• Brigitta

Zelfzorg is levensnoodzakelijk! Doe jij dus ook mee? #zelfzorgvooraltijd

Bijgewerkt: 12 okt 2019

Je hebt in je leven zoveel rollen te vervullen. Zelf ben ik mama van, vrouw van, dochter van, werknemer, zelfstandig loopbaanbegeleider en stress- en burn-out coach, vriendin van, patiënt van,... Deze rollen wil ik bovendien perfect vervullen. Wie wil er nu niet een goede mama zijn? Wie wil er nu niet een positieve evaluatie op het werk? Wie wil er nu niet een zelfstandige praktijk met tevreden cliënten? Maar wat met onze rol als 'zelfzorger'? Die vergeten we vaak, daar hebben we nu geen tijd voor of we zijn tevreden met vijf minuten 'me' time. Dit is echter levensnoodzakelijk!! Eigenlijk is zelfzorg even noodzakelijk als eten en drinken. De onderzoeksgroep Arbeids-, Organisatie- en Personeelspsychologie van KU Leuven deed een bevraging van 1500 werkende Vlamingen. Circa 17 procent van de werkende Vlamingen kampt met burn-outklachten of loopt er risico op, 7,6 procent is meer dan waarschijnlijk reeds opgebrand en 9,5 procent zit in de gevarenzone. Nog veel meer mensen ervaren dagdagelijks stress of zijn overspannen. In het voorkomen van overspannenheid en burn-out is zelfzorg essentieel. Zelf werkte ik tot vorig jaar in de sociale sector als leidinggevende. Dagdagelijks in hoog tempo aan het zorgen voor anderen.Ik kreeg regelmatig te horen dat ik meer aan 'zelfzorg' moest doen. Ik volgde eens een naaiworkshop, nam soms 5 minuten tijd om een tijdschrift te lezen,... maar eigenlijk zorgde ik veel te weinig voor mezelf. Dit resulteerde vooral in fysieke klachten, mijn lichaam trok aan de noodrem. Zelfzorg werd hierdoor zo essentieel als ademen, eten en drinken. Ik geef je graag mijn lijstje van tips die ik zelf probeer toe te passen. Inderdaad, probeer, want ook ik heb hierin nog een grote uitdaging liggen. Ik ga ook proberen om regelmatig, met een kritische blik, te kijken naar hoe ik zelf aan de slag ben met deze tips. En het zou super zijn als jullie mee doen! Ik ben benieuwd naar de moeilijkheden die jullie ondervinden? Jullie tips? Jullie successen? Doen jullie mee? Ik dacht even aan een #30daychallange maar dat is niet voldoende we gaan voor #zelfzorgvooraltijd. Deze hashtag bestaat nog niet, onbegrijpelijk toch!

Zorg dragen voor je lichaam.

- Vettig, gesuikerd eten kan soms even leuk zijn maar je voelt je gewoon veel beter, energieker bij gezonde voeding. Anderzijds mag je ook niet te streng zijn voor jezelf en mag je eens zondigen. - Zelf drink ik geen alcohol maar jij gaat misschien niet graag horen dat je alcohol best kan vermijden. Je ontspant er even van maar uiteindelijk heb je minder energie. Met een glaasje alcohol op, ga je misschien sneller in slaap vallen maar het heeft een negatief effect op doorslapen.- Beweeg voldoende. We moeten niet allemaal marathons lopen. Gewoon regelmatig een stevige wandeling in de buitenlucht doet al wonderen. Zelf start ik straks ( ben de blog aan het schrijven in mijn sportkleren) terug met fitnessen. Door de fysieke problemen stopte ik enkele maanden en ik mis het echt. Ik vrees wel dat die eerste keer veel pijn gaat doen. ;)

Doe vooral leuke dingen.

We moeten allemaal al zoveel! Maak dus tijd voor leuke dingen. Een bezoek aan de speeltuin met de kinderen, een wandeling in het bos, gaan eten met vriendinnen, een spontaan feestje, … Sociale contacten maken je gelukkiger en gezonder. In drukke periodes op het werk hebben vele mensen de neiging om de sociale contacten net te gaan afbouwen. Doe dat dus zeker niet, hoe moeilijk het soms ook is om het werk te laten liggen.

Bouw herstelmomenten in.

De boog kan niet altijd gespannen staan. Bouw regelmatige herstelmomenten in, laat je batterijen opladen en gun je brein rust. Ik werk halftijds als jobcoach binnen een stadsbestuur. De andere dagen heb ik ter beschikking voor mijn zelfstandige activiteit. Ik wil zoveel doen en heb dus soms de neiging om ook laat op de avond te werken en verwacht van mezelf soms te veel. Aangezien ik cliënten vaak ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen mee geef, ga ik deze ook zelf dagelijks toepassen. Deze voormiddag heb ik na twee uurtjes werken een spierontspanningsoefening (Jacobson) gedaan. Mijn bloeddruk voor de oefening was 12/8 en na de oefening 10/7. Het heeft dus een duidelijk effect. Kijk even online en daar kan je veel geleide ontspanningsoefeningen vinden.

Maak een anti- en pro zelfzorglijstje.

Een hele dag series kijken op Netflix lijkt me soms geweldig... maar de keren dat ik het deed voelde ik mij niet echt ontspannen. Vaak begon ik zelfs net meer te piekeren. Het is dus voor mij veel beter om als pauze naar één aflevering te kijken. Bekijk dus kritisch wat voor jou echte zelfzorg is. Zo vind ik Instagram heel fijn. Maar te lang op Instagram blijven hangen staat eigenlijk op mijn anti zelfzorglijstje. Deze vier punten zijn voor mij alvast uitdaging genoeg. Ik hou jullie zeker op de hoogte over mijn traject, mijn valkuilen en successen. Maar ik ben een nieuwsgierige dus hoor ook graag van jullie ervaringen rond zelfzorg. Dit kan via Instagram, Facebook of mail. En vergeet niet #zelfzorgvooraltijd Veel succes! Warme groetjes, Brigitta




32 keer bekeken

CONTACT 

ADRES

Gildestraat 1
3220 HOLSBEEK

CONTACTEER ONS

+32 476 87 95 59

@2020 - mibs bvba

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon