CONTACT 

ADRES

Gildestraat 1
3220 HOLSBEEK

CONTACTEER ONS

+32 476 87 95 59

@2019 - mibs bvba

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

Wat is stress? Wat is een burn-out?

Misschien is dit voor velen een saaie blogpost... Maar ik vind hem wel belangrijk. Het helpt immers om te begrijpen waarom je nu klachten hebt. En vooral... Het is niet jouw schuld, het is niet raar, het is niets om beschaamd over te zijn en je komt er ook weer uit.



Stress is een prikkel die ons aanzet tot actie. Zonder stress komen we dus tot niets. Vandaar dat men ook spreekt over positieve stress. Maar laat ons eerlijk zijn... Als we praten over stress dan gaat dat niet over een fijn gevoel en dan is dat iets waar we last van hebben.


Er bestaan veel definities van stress. Zelf gebruik ik graag de definitie van Annita Rogier. Haar eenvoudige definitie van stress is de volgende: 'Stress ontstaat als er meer van je gevraagd wordt dan je denkt waar te kunnen maken'.

Stress ontstaat als er geen goed evenwicht is tussen onze draagkracht en draaglast. Dit zowel op ons werk als in onze privé. Een korte periode van stress hebben is geen probleem. De stress die we voelen voor een sollicitatiegesprek of examen is niet fijn maar we herstellen er vlug van.


Stress wordt een probleem als die stressperiodes langer worden en we tussenin niet meer voldoende herstellen. We krijgen dan ook verschillende spanningsklachten. Deze verschillen van persoon tot persoon.


Als we langdurig stress en spanningsklachten blijven hebben, als we maar blijven doorgaan, dan kan dit bij heel wat mensen resulteren in een burn-out.

Mensen met een burn-out hebben al meer dan 6 maanden spanningsklachten, ze zijn overspannen, moe en uitgeput.


Burn-out wordt dus veroorzaakt door langdurige overbelasting ( werk en/of privé) in combinatie met onvoldoende herstelmogelijkheden, onvoldoende energiegevers en onvoldoende beloning.


De enige persoon die kan vaststellen of je effectief een burn-out hebt is jouw (huis)arts. Steeds meer huisartsen zullen jou de BAT ( Burnout Assessment Tool ) laten invullen. Deze wetenschappelijk gevalideerde vragenlijst geeft geen diagnose maar wel een indicatie of u risico loopt op burn-out. De vragenlijst neemt maar enkele minuten in beslag en kan je online hier invullen. Je krijgt onmiddellijk de indicatie.





De symptomen zijn verschillend van persoon tot persoon. Overmatige stress manifesteert zich bij iedereen anders. Volgende symptomen kunnen voorkomen maar onderstaande lijst is zeker niet volledig.


Lichamelijke symptomen:

- Hartkloppingen

- Moe, uitgeput

- Darmproblemen

- Verminderde weerstand tegen infecties

- Hoofdpijn

-...


Psychische symptomen:

- Mentaal op zijn

- Gejaagd gevoel, niet meer tot rust komen

- Kort lontje

- Veel piekeren

- Angst

-...


Gedragsveranderingen:

- Sociale contacten vermijden

- Meer fouten maken

- Meer roken, ongezonder eten, meer alcohol drinken

- Chaotischer werken of juist enorm vasthouden aan structuur

-...


Wat nu? Jouw overmatige stress, overspannenheid of burn-out is eigenlijk de noodrem van je lichaam. Deze noodrem dwingt jou om het rustiger aan te doen. Je kan de signalen van je lichaam en geest niet blijven negeren. Er moet dus iets veranderen.

Kan je dit alleen? Moeilijk. Want je probeerde immers al veel. Als je er zelf iets aan had kunnen veranderen, dat had je dat al gedaan. In een volgende blog geef ik jou meer info over stress en burn-out coaching.


Heb je nog vragen, aarzel zeker niet om even contact op te nemen.




* Informatie uit Handboek coachen bij stress en burn-out, Annita Rogier.

* Annita is psychologe en voorzitter van de vereniging voor stress en burn-out coaches.



19 keer bekeken
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon